Kurs wózki widłowe wraz z wymianą butli gazowej

Kurs wózki widłowe wraz z wymianą butli gazowej.

kurs wózki widłoweTo, że współcześni konsumenci posiadają coraz większe potrzeby nie stanowi dla nikogo żadnej nowości.

Wynika to między innymi z tego, że sami każdego dnia jesteśmy konsumentami i oczekujemy solidnej i profesjonalnej obsługi.

Dlatego też firmy, które specjalizują się produkcją wszelkiego rodzaju wyposażenia magazynowego borykają się w dzisiejszych czasach z ogromną konkurencją.

Dodatkowo sprzęty typu wózki widłowe cieszą się bardzo dużą popularnością na dzisiejszym rynku.

W związku z czym coraz więcej firm stara się je produkować.

Jednak ,aby móc korzystać z takiego wózka, potrzebne są kursy wózki jezdniowe(popularne nazewnictwo wózki widłowe), które pozwolą pracownikom nauczyć się obycia z tym sprzętem.

Wózki widłowe należą do specyficznych urządzeń, których obsługa wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy z zakresu ich obsługi, ale także z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jest to bardzo ważne, ponieważ praca z wózkiem widłowym jest zaliczana do jednych z bardziej niebezpiecznych.

Jednak nie wszyscy właściciele przedsiębiorstw zwracają na to uwagę. W dzisiejszych czasach w wielu przypadkach najbardziej liczy się cena urządzenia, a nie jego jakość.

ŁP-EKSPERT ŚLĄSK ZAPRASZA NA KURSY WÓZKI JEZDNIOWE WRAZ Z WYMIANĄ BUTLI (popularna nazwa wózki widłowe)

III WJO – Wózki jezdniowe podnośnikowe prowadzone i zdalnie sterowane. Szkolenie uprawnia do obsługi wózków jezdniowych z dowolnym napędem i bez ograniczeń wysokości podnoszenia.

II WJO – wózki jezdniowe podnośnikowe z wyłączeniem specjalizowanych . Szkolenie uprawnia do obsługi wózków jezdniowych z dowolnym napędem i bez ograniczeń wysokości podnoszenia oraz udźwigu, obejmuje też wózki należące do kategorii III WJO. Ograniczenie w tej kategorii dotyczy obsługi wózków ze zmiennym wysięgiem i specjalizowanych.

I WJO – wózki jezdniowe podnośnikowe, w tym specjalizowane, tj.z operatorem podnoszonym wraz z ładunkiem lub ze zmiennym wysięgiem. Szkolenie uprawnia do obsługi wózków jezdniowych z dowolnym napędem i bez ograniczeń wysokości podnoszenia oraz udźwigu. Obejmuje swoim zakresem wózki należące do kategorii III WJO i II WJO.

Kurs prowadzony jest na podstawie programu zatwierdzonego przez Urząd Dozoru Technicznego . Jesteśmy certyfikowanym Ośrodkiem szkoleniowym.

Warunki przyjęcia na szkolenie: – ukończone 18 lat życia, – wykształcenie podstawowe – brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy jako operator wózków jezdniowych

kurs wózki widłowe ślaskCelem szkolenia / kursu zawodowego dla kandydatów na OPERATORÓW wózków jest:

Przygotowanie słuchaczy do egzaminów kwalifikacyjnych przeprowadzanych przez Urząd Dozoru Technicznego.

W celu uzyskania uprawnień. – wiadomości o dozorze technicznym – ogólne wiadomości o wózkach jezdniowych – budowa wózków jezdniowych – obsługa wózków jezdniowych – czynności operatora w trakcie pracy – wiadomości z zakresu bezpiecznej obsługi – wymiana butli gazowych w wózkach – zajęcia praktyczne.

Kurs operatora wózków jezdniowych składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Dla kursantów zainteresowanych szkolenie może zakończyć się egzaminem państwowym przed powołaną komisją UDT. Uprawnienia na wózki jezdniowe są ważne bezterminowo.

Zajęcia kursów wózki jezdniowe (widłowe) teoretyczne i praktyczne w Raciborzu , Rybniku , Żorach,Jastrzębia Zdrój jak i na Śląsku i poza nim.

Dojeżdzamy do firm i zakładów

Pytania egzaminacyjne

Test egzaminacyjny z odpowiedziami na uprawnienia na wózki widłowe

 

  1. Z jakich podstawowych zespołów składa się wózek jezdniowy napędzany – podnośnikowy.

Do podstawowych elementów UTB (wózka jezdniowego napędzanego) należą :

kurs wózki  widlowe Racibórz

– rama

– układ jezdny (koła, mosty półosie)

– układ kierowniczy

– układ hamulcowy

– układ napędowy (silnik, zespoły przenoszące napęd)

– układy hydrauliczne osprzętu roboczego

– kabina oraz elementy sterujące i sygnalizujące

kurs wózki widłowe Racibórz

  1. Co należy sprawdzić w wózku w czasie codziennej kontroli przed rozpoczęciem pracy.

Czynności operatora – kierowcy przed rozpoczęciem pracy (tzw. OC) są następujące :

– sprawdzić w książeczce UTB czy usterki i uszkodzenia, które zgłoszono zostały usunięte

– wizualnie ocenić UTB

– sprawdzić szczelność układów (czy nie ma przecieków na złączach, przewodach, czy zbiornikach)

– sprawdzić i ewentualnie uzupełnić poziom paliwa w zbiorniku (UTB o napędzie spalinowym)

– sprawdzić stan opon, wideł podnośnikowych, łańcucha, maszty itp.

– sprawdzić i uzupełnić poziom płynów eksploatacyjnych (hamulcowego, chłodzącego, oleju hydraulicznego, oleju w silniku (spalinowe), elektroitu (elektryczne))

– sprawdzić stan połączeń elektrycznych i naładowania baterii (UTB elektryczne)

– sprawdzić układ kierowniczy (luz, skręt)

– sprawdzić skok jałowy sprzęgła ciernego

– sprawdzić oświetlenie, sygnał dźwiękowy, światło hamowania

– sprawdzić wszystkie elementy sterownicze i upewnić się, że hydraulika pracuje prawidłowo

– po uruchomieniu sprawdzić, czy układy smarowania i ładowania akumulatora pracują prawidłowo

– inne czynności, które zostały ujęte w instrukcji obsługi

 

Po wykonaniu OC kierowca – operator wpisem w książeczkę UTB akceptuje jego sprawność i od tego momentu bierze odpowiedzialność za sprzęt.

 

  1. Co należy sprawdzić przy układzie kierowniczym, co to jest luz i czy jest on wymagany.

Przy układzie kierowniczym należy sprawdzić promień skrętu oraz luz kierownicy. Nie może przekraczać 20 0 . Optymalną sytuacją byłoby, gdyby luz na kole kierowniczym nie występował. Luz kierownicy jest to bezwładność kół skrętnych względem kierownicy.

 

  1. Opisz pracujące w wózku układy hydrauliczne.

kurs wózki widłowe

– układ skrętu ze wspomaganiem hydraulicznym (siłownik kręcący koła)

– układ hamulcowy (zbiornik płynu, pompa przewody, tłoczki hamulcowe)

– układ sprzęgła (hydrauliczne i hydrostatyczne)

– układ podnoszenia karetki i przechylania wieży roboczej

 

  1. Co to jest stateczność wózka i na co należy zwracać uwagę w czasie pracy.

 

Stateczność wózka zależy od masy ładunku, odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł i wysokości, na którą podnosimy. Nie wolno przewozić ładunku, którego masa przekracza dopuszczalną normę dla danego UTB, gdyż może to spowodować zachwiane stateczności i przewrócenie się wózka.

 

  1. Jakie czynności należy wykonać przed rozpoczęciem ładowania akumulatorów w wózku.

Należy wyłączyć wyłącznik awaryjny, sprawdzić (uzupełnić) poziom elektrolitu i odkręcić korki akumulatorów.

 

  1. Jak sprawdza się skuteczność hamulca zasadniczego, a jak pomocniczego, i kiedy hamulce są sprawne.

Hamulec zasadniczy – naciskamy pedał hamulca, który powinien stawiać opór i nie opaść do podłogi i sprawdzamy skuteczność hamowania – długość drogi hamowania wózka obciążonego ciężarem nominalnym powinna być mniejsza od podanej w dokumentacji techniczno – ruchowej (DTR) wózka. Sprawdzamy równomierność hamowania – czy w trakcie hamowania nie ściąga wózka w jedną stronę.

Hamulec pomocniczy (ręczny) – sprawdzamy czy zapadka i dźwignia działa prawidłowo i czy po pochyłości UTB nie stacza się. Następnie sprawdzamy na pochyłości na wyłączonym silniku (czas 15 minut). Pochyłość 8% dla elektrycznego i 15% dla spalinowego.

 

  1. Jakie urządzenia sygnalizacyjne powinien posiadać wózek i z jakiego dokumentu to wynika.

– sygnał dźwiękowy

– wskaźnik położenia koła kierującego (wózki 3 kołowe)

– wskaźnik stopnia naładowania bateri (wózki elektryczne)

– elektroniczny wskaźnik masy podnoszonego ładunku

– wskaźnik ciśnienia oleju

-wskaźnik temperatury silnika

– wskaźnik ładowania akumulatora

– wskaźnik ilości paliwa

 

UTB musi odpowiadać wymogom rozporządzenia Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

  1. Jakie znasz rodzaje napędów (silników) w wózkach i gdzie jakie wózki można zastosować.

– elektryczny sieciowy

– elektryczny akumulatorowy

– spalinowy niskoprężny

– spalinowy wysokoprężny

– inne rodzaje napędów

 

Wózki spalinowe na otwartej przestrzeni, a elektryczne w pomieszczeniach.

 

  1. Jakie stopni pochyłości może pokonywać wózek o napędzie spalinowym,a jakie elektrycznym i czym jest to podyktowane.

Przyjmuje się, że wózki elektryczne 8% , a spalinowe 15 %. Podyktowane jest to długością pojazdu i masą ładynku. (W elektrycznych starego typu na większej pochyłości wylewał się kwas z akumulatorów. Mają też mniejszą sprawność.) Dokładne dane znajdują się w UDT każdego wózka.

 

  1. Po co jest potrzebny przechył wieży w wózku, ile wynosi i jaki kąt zawarcia powinny posiadać wózki i dlaczego.

Przechył wieży ułatwia podnoszenie i transport ładunków oraz pomaga zapewnić stabilność podczas przewożenia towaru.

Kąt zwarcia wideł wynosi 110. Ułatwia to utrzymanie równowagi przewożonego ładunku.

 

  1. Do jakich prac służą wózki widłowe. Czy można je wykorzystać do innych celów, jakich i pod jakimi warunkami.

Wózki służą do prac załadowczych oraz transportu na ograniczone odległości. Podstawowym osprzętem są widły. Można je zastąpić innym osprzętem, np. wysięgnik, trzpień, szuflada, platforma robocza, kleszcze boczne. Osprzęt powinien spełniać wymogi przepisów bhp oraz odpowiedniej normy PN-77/M-780105.

 

  1. Jakie zagrożenie stwarza stosowanie gazu jako paliwa i dlaczego.

Największym zagrożeniem jest nieszczelność instalacjo zasilania gazem. Może to doprowadzić do wybuchy, pożaru lub zatrucia gazem.

 

  1. Jakie zagrożenie powstaje podczas ładowania akumulatora i jak powinno wyglądać miejsce przeznaczone do ładowania.

Podczas ładowania akumulatora wydziela się wodór, który tworzy mieszaninę wybuchową z powietrzem, dlatego pomieszczenie powinno mieć dobrą wentylację oraz hermetyczną instalację elektryczną. Obowiązuje bezwzględny zakaz używania otwartego ognia.

 

  1. Czy można wyjeżdżać wózkiem na drogi publiczne i jakie warunki muszą być spełnione.

Należy mieć zezwolenie na prowadzenie wózka, prawo jazdy kat. B. UTB musi odpowiadać wymogom rozporządzenia Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

 

  1. Jak powinien być ułożony ładunek na widłach i jaki ma to wpływ na stateczność i na dopuszczalne obciążenie.

Ładunek powinien być rozmieszczony symetrycznie względem osi symetrii wózka i równomiernie na platformie. Nie może się przemieszczać. Im bardziej wysunięty do przodu ładunek, tym mniejsza jego dopuszczalna i mniejsza stateczność wózka.

 

  1. Kto może otrzymać zezwolenie na kierowanie wózkami podnośnikowymi.

Ukończone 18 lat, minimum podstawowe wykształcenie, ukończony kurs (48 godzin teorii i 15 godzin jazdy). Zdany egzamin przed komisją UDT. Odbyć staż stanowiskowy i zapoznać się z DTR UTB.

  1. Jakie czynności należy wykonać po stwierdzeniu przebicia dętki w kole.

Zatrzymać wózek, rozładować, wyłączyć silnik i zabezpieczyć wózek. Podnieść wózek lewarkiem i podłożyć klocek drewniany (koniecznie). Wykręcić wentyl lub spuścić powietrze do połowy nominalnego ciśnienia. Odkręcić koło (5 lub 6 śrub – zależy od typu), rozkręcić felgę (5 lub 6 śrub) i wymienić felgę. Założyć felgę. Napompować max. do połowy nominalnego ciśnienia. Założyć koło. Dopompować do nominalnego ciśnienia. Uwaga – felgę trzyma 10 – 12 śrub. (pytają o to.)

 

  1. Kiedy przewożąc ładunek właściwa jest jazda tyłem, a kiedy przodem.

Tyłem – jeśli ładunek utrudnia widoczność oraz z zjazdu ze wzniesienia.

 

  1. Jak często powinny być sprawdzane wózki z uprawnionego przez UDT mechanika i z jakiego dokumentu to wygląda.

– przed wydaniem decyzji o dopuszczeniu do eksploatacji (odbiorcze)

– w trakcie eksploatacji w terminach określonych dla danego UTB (okresowe)

– powypadkowe, poawaryjne oraz wynikające z bieżących potrzeb (doraźna)

 

Wynika to z przepisów ustawy o dozorze technicznym.

 

  1. Czy w czasie jazdy można używać innych podzespołów znajdujących się na wózku.

W czasie jazdy nie wolno manipulować ładunkiem. Wszelkie podzespołu można uruchamiać dopiero po zatrzymaniu UTB.

 

  1. Jaka jest dopuszczalna prędkość jazdy wózkiem na terenie hal produkcyjnych, w pomieszczeniach i na terenie zakładu.

Max. prędkość to 25 km/h. Jednak prędkość należy dostosować do warunków w trasie.

– do 18 km/h na długich prostych odcinkach

– do 12 km/h w pobliżu budynków i hal produkcyjnych

– do 6 km/h w halach magazynowych

– do 3 km/h w miejscach o ograniczonej widoczności i tam gdzie przebywają ludzie.

 

  1. Co może spowodować nadmierne obciążenie wideł wózka.

Może to spowodować utratę stateczności pojazdu i przechył wózka w kierunku ładunku oraz oderwanie tylnych kół od podłoża.

 

  1. Jaki akt prawny reguluje sprawy przepisów ruchu obowiązujących kierowcę wózka.

Kierowcę obowiązuję przepisy o ruchu drogowym.

 

  1. Do czego służy sprzęgło w wózku podnośnikowym.

Sprzęgło służy do odłączania silnika od reszty zespołu napędowego, przy zmianie biegów, w chwili hamowania, ruszania i zatrzymywania.

 

  1. Jakie dokumenty powinien posiadać wózek eksploatowany w zakładzie.

– opis techniczny – dane techniczne z tabliczki, nazwa i adres wytwórcy, rodzaj i przeznaczenie UTB, podstawowe parametry i urządzenia zabezpieczające.

– rysunek zestawieniowy

– schematy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne (o ile mają zastosowanie)

– schemat układów cięgnowych w mechanizmach napędowych

– instrukcję eksploatacji – przeznaczenie i przewidywane warunki pracy, opis budowy, działania, i regulacji elementów wyposażenia oraz elementów bezpieczeństwa

– kopia świadectwa badania typu dla urządzeń zabezpieczających

– dokumentacja uzupełniająca

– potwierdzenie prawidłowości zainstalowania urządzenia w strefie zagrożenia wybuchem

 

  1. Podaj budowę układu hydraulicznego hamulca roboczego.

Zbiornik – > pompa hamulcowa -> popychacz -> przewody hydrauliczne -> cylinderki rozwierające szczęki bębna.

 

  1. Podaj kolejność podzespołów przenoszących napęd w kolejności od silnika do kół.

Silnik -> sprzęgło -> przekładnia (skrzynia biegów) -> wał -> przekładnia różnicowa -> półosie -> koła.

 

  1. Do czego służy sprzęgło w wózkach.

Patrz pyt. 25

 

  1. Jakie zabezpieczenia posiadają mechanizmy wieży wózka.

Hamulec opadania karetki, zawory dławiące, ogranicznik górnego wysuwu karetki.

 

  1. Na jakie zagrożenia jest narażony kierowca wózka.

– przygnieceni, uderzenie wózkiem

– porażenie prądem 230/400 V na stanowisku ładowania akumulatorów

– oparzenie łukiem elektrycznym w razie zwarcia w przewodach przyłączeniowych

– oparzenie kwasem siarkowym lub elektrolitem przy zalewaniu akumulatorów

– wybuch wodoru w czasie ładowania akumulatorów

– wybuch lub pożar wózka spowodowany nieszczelnością w instalacji gazowej

– utrata stateczności wózka i jego przewrócenie się

– upadek ładunku w wyniku jego złego ułożenia bądź przeładowania

– wypadki w czasie ruchu spowodowane awariami układu hamulcowego, kierowniczego, błędem kierowcy, braku osłon

– szkodliwe działanie spalin

– wpływ niewygodnej pozycji operatora na jego zdolności psychomotoryczne

– wpływ ha lasu i drgań na zdolności psychometryczne operatora

 

  1. Kiedy kierowca wózka musi stosować kask ochronny.

Instrukcja bhp określa, że kierowca w czasie pracy zobowiązany jest stosować kask ochronny.

 

  1. Co powinien zrobić kierowca zbliżając się do stanowiska, na którym ma wykonać czynności transportowe.

– ocenić masę, stateczność i środek ciężkości ładunku

– sprawdzić czy w czasie wykonywania czynności nie spowoduje zagrożenia

 

  1. Jakie przyrządy pomiarowe znajdują się w wózku widłowym.

– wskaźnik ciśnienia oleju

– wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej

– wskaźnik ładowania akumulatora

– wskaźnik ilości paliwa

 

  1. Jakie znasz rodzaje wózków podnośnikowych

– z masztem wewnątrz nie obejmujące ładunków

– z masztem wewnątrz z wysuwaną karetką

– z masztem wewnątrz obejmujące ładunek

– wózki podnośnikowe czołgowe

– wózki podnośnikowe boczne

– wózki podnośnikowe wysuwane czołowo – boczne

– wózki podnośnikowe obrotowe

– wózki podnośnikowe specjalizowane

 

  1. Na co należy zwrócić uwagę przy sztaplowaniu palet oraz wysokim składowaniu.

Należy zwrócić uwagę na zachowanie pionu i stabilność sztapla oraz na dopuszczalną ilość i masę składowanych palet. Max wysokość składowania palet to 150 cm. Ważne! Liczy się wysokość na jakiej znajduje się druga paleta, tzn. jeśli dolna paleta ma ponad 150 cm to nie można sztaplować od niej.

 

  1. Jakie przepisy należy zachować przy przewożeniu materiałów niebezpiecznych.

Przepisy bhp szkolenie dla pracowników z właściwości materiałów i rodzajów zagrożeń, pierwsza pomoc, inne zagrożenia, które powoduje dany towar. Bezpieczne metody i sposoby transportu danego rodzaju materiałów.

Wózek musi być oznakowany, dostosowany i wyposażony według norm i przepisów. Osoby zatrudnione zostaną specjalnie przeszkolone i wyposażone w odzież i sprzęt ochronny. Kierowca wózka musi posiadać kwalifikacje.

 

Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym

 

-Dozór techniczny to działalność zmierzająca do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń techn., które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska

Ustawa określa zasady, zakres i formy wykonywania dozoru technicznego oraz jednostki właściwe do jego wykonywania. Dozorem technicznym są określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych.

1) urządzeniach technicznych – należy przez to rozumieć urządzenia, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek:

  1. a) rozprężenia cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego,
  2. b) wyzwolenia energii potencjalnej lub kinetycznej przy przemieszczaniu ludzi lub ładunków w ograniczonym zasięgu,
  3. c) rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania lub transportu,

Dozorowi technicznemu podlegają urządzenia techniczne w toku ich projektowania, wytwarzania, w tym wytwarzania materiałów i elementów, naprawy i modernizacji, obrotu oraz eksploatacji.

Rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 3 lutego 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.= od 18 sierpnia 2003 dozorowi techn. podlegają wózki jezdniowe podnośnikowe z mech. napędem podnoszenia

 

jakich wózków nie mogę obsługiwać ?

Nie mogę obsługiwać wózków specjalizowanych (o zmiennym wysięgu i podnoszonych razem z kabiną kierowcy)-na nie trzeba mieć odrębne zezwolenie UDT

 

co zawiera książka rewizyjna?

książka rewizyjna zawiera;

-dokumentację techniczną,- instrukcje obsługi,- protokóły z badan okresowych wózka,-decyzje UDT o dopuszczeniu do eksploatacji lub nie,- dziennik konserwacji wózka,- deklaracje zgodności-informacje o wózku – numer ewidencyjny wózka-informacje o użytkowniku wózka Użytkownicy wózków widłowych mają obowiązek prowadzić Dziennik Konserwacji Wózka Widłowego (z aktualnymi wpisami przeglądów i napraw)

 

Opadnięcie masztu ruchomego względem nieruchomego nie może być większe niż 100 m, a wychył od pionu – 5 stopni

Pomiar można również wykonać w ciągu 1 minuty, wtedy opadnięcie nie może być większe niż 10mm, a wychył nie może być większy niż 0,5 stopni

Dopuszczalna prędkość odpadania karetki przy normalnym obciążeniu, w razie awarii wynosi 0,6 m/s

 kursy na  wózki widłowe kierujemy dla Klientów m.in. z Rydułtów, Raciborza, Radlina, Rybnika, Wodzisławia Śląskiego, Żory, Suszec,Rudy Śląskiej, Pszowa, Jastrzębia-Zdrój, Szczekocin, Pszczyny, Radzionkowa ,Gliwic, Czerwionki-Leszczyny, Szczyrku, Świętochłowic, Tarnowskich Gór, Miasteczka Śląskiego, Ustronia, Zabrza, Żarkowa, Żywca, Orzesza, Chorzowa, Dąbrowy Górniczej, Wisły , Łaziska Górnego, Poręby, Tych, Zawiercia, Pyskowic, Czechowic-Dziedzice, Bielsko-Białej, ,Skoczowa, Kędzierzyna-Koźle, Katowic, Gliwic, Sosnowica ,Bytomia oraz całego Śląska. Dojeżdżamy także do innych województw, takich jak : Dolnośląskie-Wrocław,Wałbrzych,Brzeg Dolny, Kamienna Góra,Jelenia Góra. Opolskie-Opole,Krapkowice,Nysa oraz Małopolskie-Kraków,Oświęcim

DORADCA ADR

"Każde przedsiębiorstwo, którego działalność obejmuje przewóz towarów niebezpiecznych, związane z nim pakowanie, załadunek, napełnianie lub rozładunek, powinno wyznaczyć jednego lub więcej doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych, odpowiedzialnego za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniem dla osób, mienia i środowiska, związanych z taką działalnością" 1.8.3.1 Adr

Zgodnie z ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych z dnia 19 sierpnia 2011 r. - art. 15 nakłada na uczestników przewozu towarów niebezpiecznych obowiązek wyznaczenia co najmniej jednego doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych (doradcę ADR - DGSA).